Měsícem září 2004 se v
jistém smyslu uzavřel „příběh” či epizoda pokračujícího a delšího příběhu
křížové cesty nalézající se v katastru Černé Hory. Na téma objektů cesty
bylo v posledních letech napsáno a publikováno mnoho stran textu; mnohem
více bylo řečeno slov. „Veřejnost” je zpravena o komplikované a ne zcela
šťastné „historii” křížové cesty, která sahá do poloviny předminulého století.
Myšlenka opravy a celkové obnovy křížové cesty sahá do závěru 90. let 20. stol.
Během letošního září, po
více než pěti letech, dospěla úctyhodná myšlenka k naplnění: křížová cesta
je nyní opravena a prostor, v němž se nalézá, začal sloužit (nejen černohorské)
veřejnosti. Kromě toho, že je křížová cesta opravena, v jejím sousedství
se nalézají dvě nové informační tabule. Na jedné z nich je vylíčen vznik a
stručná historie objektů cesty – tabule je též průvodcem k jednotlivým
zastavením. Druhá cedule odkazuje na hlavního donátora oprav let 2003-4, jímž
jsou Lesy České republiky, s. p.
Slavnostní otevření
křížové cesty proběhlo v nedělním podzimním odpoledni 24. října 2004 za
účasti přibližně sto dvaceti černohorských občanů, lidí z Bořitova,
Žernovníku i blízkého okolí. Mezi hosty jsme přivítali Ing. Petru Zavřelovou,
zástupkyni organizace Lesy České republiky, s. p. (představitelé
Nadace Občanského fóra – bohužel – naše pozvání nevyslyšeli), starostu
Černé Hory Ing. Bohumila Hlavičku, ředitele místního domova důchodců Ing.
Josefa Šebelu a starostu obce Býkovice pana Libora Hladila. Taktéž jsme uvítali
církevní činitele – děkana (představeného) blanenského děkanství P. Václava
Trmače a černohorského faráře P. Josefa Požára. Milou kulisou, kulturní i
duchovní vzpruhou zúčastněným, byly skladby přednesené pěveckým sborem
působícím při černohorském kostele. Uvaděčem krátkého odpoledne byl Mgr. Vít Klepárník ze Sdružení pro Černou Horu (SČH).
Zásluha za organizaci, oslovení všech hlavních činitelů i veřejnou prezentaci
odpolední slavnosti náleží Ing. Richardu Sladkému, též členu SČH.
Více než hodinu trvající
setkání mělo dvě pomyslné části: v první, „informační” a
„historicko-kulturní”, vystoupil Ing. Karel Odehnal, kronikář Černé Hory.
Účastníky seznámil se vznikem a historií křížové cesty a pronesl krátkou úvahu
tematizující význam „cesty” v lidském životě. Mgr. Vít
Klepárník se posléze pokusil vylíčit hlavní události
posledních let, nemalé úsilí i podíl desítek jednotlivců na opravě objektů
cesty. Dvacet minut trvající vystoupení následovala část duchovní; křížová
cesta předávaná k veřejnému užívání byla svěcena přítomnými církevními
hodnostáři. Následně u každého ze zastavení probíhaly krátké bohoslužby (více
než tři čtvrtiny účastníků tvořili lidé věřící – včetně nejmladších dětí, které
se účastnily po boku svých rodičů a nejstarších občanů).
U příležitosti
znovuotevření této místní kulturní památky vás chci seznámit či alespoň
zrekapitulovat hlavní události rozhodující „proměny”, jíž objekty křížové cesty
prošly.
Alespoň touto zmínkou se
dostane desítkám lidí podílejících se na pracech všeho druhu symbolického
poděkování za jejich vůli pomoci, fyzické i duševní vypětí při plánování a
průběhu oprav. Nechť mi prominou ti, které jsem přes velkou snahu pominul.
Projděme relativně
dlouhé období pěti let, jeho nejvýznamnější události i mnohé obtížné chvíle,
menší či větší úspěchy.
Křížová cesta jako příběh pěti let minulých
Myšlenka opravy objektů
křížové cesty byla promýšlena od jarních a letních měsíců roku 1999. Protože
ideje nelze výlučným způsobem připisovat konkrétním jedincům, není podstatné,
kdo ze členů Sdružení pro Černou Horu koho pamatuje jako „iniciátora”,
„původce” návrhu, myšlenky. Idea se zrodila v hlavách skupiny mladých lidí
někdy v polovině roku 1999.
Vyklízení prostoru
křížové cesty započalo v říjnu roku 1999 a probíhalo přibližně osm následujících
sobotních odpolední – za účasti v průměru šesti, výjimečně i patnácti
dobrovolníků – nejen místních lidí, ale i jejich přátel a známých ze
vzdálenějších míst. Od počátku nebylo zřejmé, kudy vede cesta podél zastavení –
v zarostlém a zcela neprostupném terénu bylo jen s velkým úsilím
možné se orientovat. Bez zásahu ruky (anebo jen s drobnými prořezávkami
v několika partiích) byl terén i objekty ponechány přinejmenším dvě
desetiletí. Cílem brigádníků bylo vysekat houští, travnatý porost, vzrostlé
břízy i několik jehličnanů z prostoru cesty; odklidit velké množství
hnijících zbytků dřeva, větví i listí; provést terénní úpravy kolem zastavení a
vyčistit terén od odpadků a smetí.
Práce plánované do jara
následujícího roku byly dosaženy podstatně dříve; základní pročištění a
elementární terénní úpravy se podařilo dokončit na počátku ledna. Dočišťování
probíhalo ještě v dubnu a květnu 2000. Rozloha vyčištěného terénu činila
téměř půl hektaru a je zásluhou více než dvou desítek lidí, kteří odpracovali
přes dvě stě padesát hodin. Další desítky hodin zabrala pravidelná sečení a
jarní úklid terénu, který v letech 2000-2003 prováděli především Hynek Sláma, Lukáš Hédl a Richard Sladký. Při úpravách a čištění terénu členové
sdružení komunikovali s činiteli organizace Lesy České republiky, s. p.,
zvláště černohorskou rodačkou Ing. Petrou Zavřelovou.
Od konce roku 1999
začali zúčastnění mladí lidé z Černé Hory zvažovat založení místního či
lokálního občanského sdružení jako organizační základny pro aktivity
v oblasti křížové cesty a svou další činnost. Oprava křížové cesty se
stala iniciačním momentem vzniku Sdružení pro Černou Horu registrovaného
Ministerstvem vnitra ČR 15. března 2000 (v květnu mělo sdružení dvacet
čtyři členů).
Vyklizení prostoru kolem
objektů bylo důležitým předpokladem pro představu o náročnosti a nákladnosti
zamýšlených oprav. První odhady se pohybovaly kolem čtvrt milionu korun.
Sdružení z vlastních prostředků, ani s eventuální podporou místní samosprávy,
nebylo schopno opravu objektů financovat. Během dalších měsíců členové sdružení
shromažďovali kartografické podklady, zmínky v dobových materiálech a
zjišťovali právní statut křížové cesty: zda se jedná o „památku nalezenou” (tj.
která nemá zřejmého majitele) či zda se bude možné opřít o představu „věcného
břemene” pozemků Lesů ČR, pod jejichž správu spadá celý lesní prostor
kopce Paseka (Nadační instituce nepodporují opravu památek a objektů, u nichž
není zřejmý vlastník, anebo tento vlastník opravu nepodporuje). Členové SČH
oslovili vybrané domácí nadační fondy a jiné donátory (původně jsme zvažovali i
zahraniční instituce): Open Society Fund, Ministerstvo kultury ČR,
Nadaci současného umění a The British Know How Fund. Petra Musilová,
ml. a Vít Klepárník zaslali žádost
do grantového projektu „Ohrožené památky” Nadace Občanského fóra (NOF).
Během října 2000 jsme byli vyrozuměni o tom, že jsme se stali vítězi a získali
částku padesát tisíc korun. (Při předání ceny v rezidenci amerického
vyslance, jímž byl tehdy John Shattuck, byl projekt velmi vyzdvižen.)
Do rozsáhlých aktivit
byly zapojeny desítky jednotlivců i firmy; Ing. Karel Odehnal, ředitel domova
důchodců Ing. Josef Šebela, Ing. Petra Zavřelová – Lesy České republiky, s.
p., Lesní správa Tišnov, František Kreutzer jako stavební projektant a Ing.
Ondřej Čuma, autor stavebního výkresu. Kulturně-historický posudek památky a
jiná osvědčení jsme získali z Památkového ústavu v Brně od PhDr.
Zdeňka Váchy a Mgr. Martina Číhalíka. Podle jejich závěru není hodnota křížové
cesty „jen historická, ale především v současnosti také výtvarná a
kulturně-řemeslná”. Spolupracovali jsme též se zástupcem Referátu regionálního
rozvoje tehdejšího Okresního úřadu v Blansku JUDr. Leošem Vaškem a s
několika regionálními historiky. Podporu nám vyslovili i odborníci ze Státního
ústavu památkové péče v Praze, kteří projekt posuzovali
pro Nadaci Občanského fóra.
Přislíbená finanční
částka z nadace byla převedena s velkým časovým zpožděním, a proto
nebylo možné započít s opravou na jaře a během léta 2001. Po velkých
diskusích o způsobu a volbě konkrétních zastavení jsme se rozhodli zahájit
práce u první kapličky stojící nejblíže silniční komunikace a pokračovat u
zastavení druhého (částka NOF byla kalkulována na opravu prvého a poloviny
druhého zastavení.) Hlavní hybnou silou a ústředním aktérem od konce roku 2001
až do září 2004, kdy byly opravy ukončeny, se stal pan Eduard Baráček,
černohorský podnikatel a aktivní člen SČH. Eduard Baráček více než dva
roky opravy promýšlel, slaďoval, zajišťoval pracovníky k provedení všech
odborných prací a sám se významné části prováděných oprav účastnil (viz níže).
Taktéž dojednával dovoz materiálu a v další fázi se podílel na dojednání
hlavních finančních prostředků ze strany Lesů ČR. Eduard Baráček
navzdory velkému pracovnímu vytížení a nasazení ve vlastní podnikatelské
činnosti, rozsáhlé stavební činnosti a výpomoci na jiných místech, průkopnicky
rekonstrukci započal a dovedl ji do zdárného konce.
Oprava objektů cesty
byla náročná. Žádné ze zastavení nebylo nepoškozeno (šest bylo zcela anebo
z velké části zničeno; každé ze zbylých osmi neuniklo větším či menším
poškozením). Některá zastavení (zvláště ve střední partii kopce) byla nahnutá
z důvodu blízko stojících lip, hrozilo jim zřícení. Spíše než nazvat
rekonstrukci „opravou”, lze hovořit o generální či „radikální” přestavbě.
Zastavení byla rozebírána včetně základů a znovu vystavěna. Eduard Baráček se
rozhodl, že zastavení budou mít nový, pevnější, téměř metr hluboký a náležitě
široký betonovo-kamenný základ, který jim poskytne ochranu a zajistí větší
stabilitu. Materiál použitý na základy tvořil významnou část obrovského
množství suroviny dovezené do prostoru cesty.
Průběh obnovy
Projděme nyní postup
oprav.
1. fáze: první
zastavení. Bylo dokončeno na podzim 2002, je zásluhou Eduarda Baráčka, za
výpomoci členů SČH. Oprava byla financována z grantu Nadace Občanského
fóra.
2. fáze: druhé
zastavení. Bylo dokončeno na podzim 2003. Opravu provedl také E. Baráček.
Financování bylo částečně zajištěno ze zbylých prostředků od Nadace
Občanského fóra, částečně z vlastních zdrojů SČH.
3. fáze: dosud stojící
zastavení byla postupně rozebírána, třetí, čtvrté a jedenácté až čtrnácté
zastavení z poloviny vystavěna do konce roku 2003. Financovala ji organizace
Lesy České republiky, s. p., Lesní správa Tišnov převedením tři set
tisíc korun na konto SČH.
4. fáze: zbylá zastavení
byla dokončena během jarních a letních měsíců roku 2004. Oprava druhé skupiny
kapliček byla možná na základě druhé finanční částky téže výše znovu od
organizace Lesy ČR.
Ze
stavebně-architektonického hlediska zastavení sestávají z kamenného základu,
cihlové ústřední partie vystavěné z místních, ručně vyráběných cihel
pocházejících z poloviny 19. století. V cihlové stavbě a vnitřních
opukových rámech je důmyslně zasazený neobvyklý litinový reliéf vyobrazující
jednotlivé fáze Kristovy poutě; byl odlitý v blanenských železárnách.
V horní cihlové části je zazděno do pískovce vytesané číslo
zastavení, nad cihlovou partií se nalézá opuková stříška. Dále je součástí
zastavení litinový kříž a kamenné klekátko, jenž zepředu navazuje na základové
kameny. Rekonstrukce se dotkla všech těchto částí.
Opravy kamenných částí
dvou prvních zastavení a základových kamenů třetího a čtvrtého, jedenáctého až
čtrnáctého zastavení jsou dílem černohorské firmy Kamenosochařství Smetana
s. r. o.. Některé ze základů byly buď zničeny anebo je nebylo možné
vyprostit ze „zajetí” kořenů stočtyřicetiletých lip. Chybějící základové kameny
byly (E. Baráčkem) vylomeny v žernovském lomu, zpracovány do polotovarů
letovickou firmou Kamenoprůmysl Komárek s. r. o. a do konečné podoby
dotesány Jiřím Minářem. Renovace zbylých kamenných a pískovcových částí (vrchní
části třetího a čtvrtého a jedenáctého až čtrnáctého zastavení, kompletní části
pátého až desátého zastavení) a dotesání nových částí (osm polovin stříšek,
přibližně šest dílů rámů obrazů) jsou dílem akademického sochaře Jana Leitgeba
z Blanska. Nové části pocházejí z hořického pískovce, do polotovarů je
opět zpracovala firma Kamenoprůmysl Komárek s. r. o.
Na výstavbě zastavení se
dále podíleli tito aktéři:
Základy vykopali a
základové kameny třetího a čtvrtého zastavení usadili pan František Slunéčko
společně s Jiřím Minářem; základy a zasazení základových kamenů na
zastaveních jedenáctém až čtrnáctém provedla firma Miloslava Málka z
Rájce-Jestřebí. Zastavení třetí, čtvrté a jedenácté až čtrnácté z poloviny
vystavěl František Slunéčko. Uvedená zastavení dokončili a páté až desáté
zastavení vystavěli (na základech zasazených E. Baráčkem) stavební mistři
František Slunéčko a pan Ladislav Ondráček z Černé Hory, pan Vlastimil
Kotas z Dlouhé Lhoty a pan Bohumil Holík z Blanska. Jako pomocníci na
stavbě a při výkopových pracech figurovali a osvědčili se, vedle Jiřího Mináře,
pan Radek Janíček a pan Zdeněk Křap. Na rozebírání zastavení a kopání některých
základových jam mají též podíl Hynek
Sláma a František Trtílek ml. Je třeba vyzdvihnout zcela
výjimečné pracovní nasazení Jiřího Mináře, který k zastavením navozil
přibližně patnáct tun materiálu: kamení, písku a cementu, vody a dalších
surovin. Je to obdivuhodný výkon, bez kterého by stavba nemohla být provedena.
Z původních cihel se použila přibližně polovina. Druhá část byla
získána z bouraného domu Zdeňka Lipovského. Eduard Baráček s pomocí Jiřího
Mináře vybral stovky vhodných cihel, uložil je a připravil ke stavebnímu
použití. (Zastavení jsou složena z více než dvaceti různých, někdy velmi
zvláštních tvarů cihel. Materiál bylo třeba ořezat do vhodné podoby.)
Opracování, broušení, cídění
a další ochranná fixace litinových reliéfů je také prací p. Baráčka; po
náročných pokusech a s použitím předlohy nalézající se v Muzeu města
Blanska připravil E. Baráček k odlití reliéf prvního zastavení. („První”
reliéf jako jediný byl zcizen; zbylé reliéfy ze zničených zastavení uchovávala
správa domova důchodců.)
Ruční vytesávání čísel
do kruhových pískovcových částí prováděli během zimních měsíců roku 2003 pan
Jiří Minář, slečna Daniela
Baráčková a E. Baráček. Odlití chybějících vrcholových křížků
zajistil E. Baráček. Zastavení jsou před nepříznivými přírodními vlivy chráněna
plechovou stříškou.
Provedená výstavba a
materiálově náročné práce v neuvěřitelně obtížném terénu by nebyly možné
bez dopravních prostředků. Eduard Baráček vždy pohotově nabídl vlastní
„mobilní” zázemí; kromě něj zajišťoval dovoz také pan Stanislav Bílek ze
sousedního Bořitova. Ing. Josef Šebela, ředitel domova důchodců,
v průběhu oprav svolil k využití prostor Kaple na vrchu Paseky jako skladu
materiálu; nabídl odvoz materiálu malotraktorem a zajistil pravidelné dodávky
elektrického proudu.
Finanční částka na
opravu objektů křížové cesty dosáhla více než šesti set padesáti tisíc korun.
Šest set tisíc korun laskavě poskytla organizace Lesy České republiky, s. p.,
padesát tisíc korun Nadace Občanského fóra. Část nákladů uhradilo SČH
z vlastních zdrojů. Desítky tisíc korun Sdružení ušetřilo tím, že se jeho
členové pravidelně účastnili úprav, příprav i vlastní opravy křížové cesty.
Ještě jednou chci
poděkovat všem, kteří sehráli svou větší či menší úlohu v tomto nesnadném
„příběhu” pěti let. Přejme černohorské křížové cestě, aby nemusela projít tak
náročnou i důslednou opravou dříve než za sto čtyřicet let – oněch sto čtyřicet
let, které v letošním roce uplynuly od jejího vystavění.
Mgr. Vít Klepárník, Sdružení pro Černou Horu