Škola a okolí - zpráva z besedy 1/2
Na besedu byly
pozváni tito hosté:
- starosta městyse
Černá Hora, ing. Bohumil Hlavička,
- zastupitelé městyse
Černá Hora, ing.
- bývalý zastupitel
městyse Černá Hora, pan Eduard Baráček,
- ředitel Základní
školy v Černé Hoře, mgr. Vlastimil Šíbl,
- kronikář Černé
Hory, ing. Karel Odehnal,
- manažer
Sportovního klubu Kociánka Brno, pan Petr Horáček,
- zástupce
iniciátorů a organizátorů petice proti výstavbě hal a parkoviště na školním
hřišti, pan Jiří Mazura,
- zástupce rodičů
usilujících o zřízení dětského hřiště, ing. Pavel Musil.
S výjimkou
zastupitelů ing. Naděždy Šabrňákové, MUDr. Libora Ivánka, Františka Kreutzera a
ing. Jiřího Fuska se besedy zúčastnili všichni pozvaní hosté.
Z besedy byla
pořízena zvuková nahrávka.
Beseda byla rozdělena na tři témata:
1. plánovaná výstavba
hal na curling a kuželky včetně parkoviště na místě stávajícího školního
hřiště, tj. nad školou.
2. výstavba
dětského hřiště a jeho umístění – buď na horním hřišti nad školou nebo ve
sportovním areálu
3. výstavba nové
tělocvičny a její umístění – buď na místě současné tělocvičny nebo nad školou
ÚVOD
Na úvod vystoupil
kronikář Černé Hory ing. Karel Odehnal se svým příspěvkem o historii černohorské
školy a černohorského školství. Karel Odehnal považuje rozhodnutí o umístění
curlingu a kuželek na horním hřišti za velmi nešťastný krok. Tímto způsobem se
velice omezí a prakticky zničí jakákoli budoucnost a perspektiva černohorské
školy.
Dále vystoupil
bývalý zastupitel městyse Černá Hora pan Eduard Baráček se svým příspěvkem o
architektuře areálu Základní školy Černá Hora. Ve svém příspěvku mj. uvedl:
Prof. arch. Ing. Bohuslav Fuchs, DrSc.
byl významný český architekt a zvláště urbanista. Získal uznání nejen na poli
české, ale i světové architektury. Byl členem skupiny odborníků, která
formulovala tzv. Athénskou chartu, ve své době progresivní pravidla urbanismu,
z nichž doposud vycházejí všechny moderní metodiky územního plánování.
Realizace obecné školy v r. 1935
podle jeho návrhu musela tehdy v Černé Hoře působit jako zjevení a pro
příchozí odborníky tak působí dodnes. Návrh navíc vzešel z otevřené
soutěže, což svědčí o kulturnosti, odvaze a přehledu tehdejší reprezentace naší
obce. Škola je pro Černou Horu něčím takovým, jako je pro Brno známá vila
Tugendhat.
Fuchs spolu se zadavateli zvolil kompozici
čelně se konfrontující se zámkem. Tímto krokem respektoval zámek jako
přirozenou dominantu obce. Nutný volný prostor před školou umožňující vazbu na
zámek zároveň zajišťoval, že škola nepůsobí zbytečně monstrózně a mohl se
rozvinout její horizontální potenciál. Škola byla záměrně koncipována pro
předpokládaný rozvoj směrem do svahu, což se později ne příliš podařilo
přístavbou.
Úplnou katastrofou pro prostor
černohorské školy byla výstavba samoobsluhy a tělocvičny na bývalém školním
hřišti. Došlo k naprostému nepochopení urbanistických zákonitostí dané lokality. Byla znehodnocena nejcennější
stavba v obci z novodobých dějin. Hodnota funkcionalistických staveb
mimo jiné spočívá v jejich kompozičních vztazích k okolí, které byly
vytvářeny jejich autory naprosto vědomě a jsou součástí díla samotného.
Je příznačné, že dobová kvalita školy,
jak estetická, technická, tak i funkční zastarává nesrovnatelně pomaleji, než
přístavby před školou (tělocvična na zbourání, samoobsluha po rekonstrukci).
Stojíme nyní před rozhodnutím.
Potvrdit nynější stav, stavbou nové, větší tělocvičny na místě té současné jej
ještě zhoršit, nebo chyby minulosti napravit.
Každá obec by se měla ze zákona starat
o svůj rozvoj, ale i o ochranu
kulturního dědictví, měla by mít jasnou vizi, kam směřovat. Zatím to vypadá
tak, že jedinou vizí je rozvoj - i kdyby neměl zůstat kámen na kameni!
Asi neexistuje odborník, který by
popíral přínos a hodnotu Fuchsovy školy pro historii, vývoj architektury nejen
v Čechách, ale i ve světě. Je jen otázkou času, nejdéle jedné generace,
kdy bude Fuchsovo dílo památkově chráněno. Naše stavitelské činy před školou
pak budou našimi potomky proklety a náročně odstraňovány. Předpokládám totiž,
že se k moci v obci dostanou kultivovaní lidé, kteří pochopí, co zde mají
za poklad. Těmi lidmi však můžeme být už my!
Vyzývám představitele obce, aby
současné znehodnocení školního areálu jasně pojmenovali a zabránili zhoršování
tohoto stavu dalšími nekoncepčními stavebními zásahy. Doporučuji stávající
budovy před školou nechat dožít a odstranit, souběžně s tím koncepčně
uvažovat o revitalizaci prostoru před školou.
Co se týče zamýšlené výstavby nové
tělocvičny, měla by být jednoznačně situována do svahu nad školou, ale po
důkladných studiích celého prostoru.
Téměř každá obec má barokní kostelík,
ale málokterá se může pochlubit funkcionalistickou školou od Bohuslava Fuchse!
TÉMA PRVNÍ – SPORTOVNÍ HALY NA ŠKOLNÍM HŘIŠTI
K prvnímu
tématu, tj. plánovaná výstavba hal na curling a kuželky včetně parkoviště na
místě stávajícího školního hřiště, vystoupil moderátor besedy, který stručně
shrnul události související s tématem.
Poté se svými příspěvky
vystoupili ing. Bohumil Hlavička, starosta městyse Černá Hora, pan Petr
Horáček, manažer Sportovního klubu Kociánka Brno, pan Jiří Mazura, zástupce
iniciátorů a organizátorů petice proti výstavbě hal a parkoviště na školním
hřišti.
Bohumil Hlavička
hovořil o konkurenci mezi obcemi a snaze v konkurenci obstát, aby do Černé
Hoře přicházeli noví lidé a s nimi i příjmy z daní. Vyzdvihl význam
pivovaru a dobré jméno Černé Hory přesahující region. Městys se snaží přilákat
nové lidi novými stavebními místy. Lidem je třeba nabídnout služby, koupaliště,
mateřskou a základní školu, zdravotní středisko, dům s pečovatelskou
službou, sportoviště u rybníka. Prostor nad školou je územním plánem určen pro
občanskou vybavenost, sport a kulturu, proto je vhodný i pro záměr SK Kociánka
a jeho žádost o evropské dotace. Černá Hora by měla něco, co někdo jiný jen tak
nemá. Navíc pomůže organizaci, která si to zaslouží. Domnívá se, že není odpor
vůči halám jako takovým, ale vůči jejich stavbě nad školou. Nechápe, jak mohou
protestovat lidé, žijící mimo Zvěřinec. Chceme-li rozvíjet cestovní ruch,
musíme si být vědomi pozitiv i negativ. Vyzývá ke vstřícnosti a zvážení všech
kladů a záporů. Stručně popisuje plánované haly a uvádí, že parkoviště se
školní zahrady dotkne jen nepatrně.
Petr Horáček shrnul
aktivity Sportovního klubu Kociánka. Klub usiluje o to, aby postižení měli
stejné podmínky pro sport jako zdraví lidé. Obsluhuje celkem 12 sportů po celé
republice, mezi jinými má tři družstva curlerů, kteří jezdí do Prahy. Ve snaze
omezit cesty do Prahy klub usiluje o vybudování curlingové haly buď
v Brně, kde je to obtížné, nebo v jeho blízkosti. Sportovní klub Kociánka
zpracoval záměr, který předložil starostovi. Haly chce postavit co nejdříve
s pomocí evropských dotací. V návrhu je zapracováno 80% připomínek,
které zazněly na diskusním fóru. Díky popularitě v médiích se ozvaly i
jiné obce, klub se však nebrání ani jiné lokalitě v Černé Hoře.
Jiří Mazura
upozornil, že starosta ani zastupitelé o záměru vůbec nejednali s lidmi,
kteří na Zvěřinci bydlí. Výstavbu nad školou, která výrazně změní dosavadní
prostředí, považuje za „lumpárnu“. Připomíná výroky pana starosty z médií
a Internetu, kde starosta tvrdí, že hřiště nad školou chátrá 30 let, není
k ničemu, běžecká dráha je zarostlá, doskočiště je zarostlé. V době,
kdy ředitelem školy byl pan Raštica a pan Kupka, bylo hřiště v pořádku.
Současný stav hřiště trvá asi 15 let. Za tento stav z poloviny odpovídá i
obecní úřad, který je zřizovatelem. Starosta dále tvrdí, že žáci hřiště
nepoužívají, že se na něm necvičí. To Jiří Mazura označuje za naprostou lež.
Všichni, kteří „tam“ bydlí, dosvědčí, že děti na hřišti cvičí od začátku
vyučování až do konce. Na hřiště chodí družina, školka, hasiči, malá kopaná. Je
to jediné místo v Černé Hoře, kam mohou děti bez jakéhokoli omezení,
protože ze sportovního areálu je každý vyhodí. Hřiště je jediným místem
v Černé Hoře, kde je možné se bezpečně naučit jezdit na kole. Chodí tam
maminky s kočárky a dětmi.
Souhlasí
s tím, že postiženým dětem se musí pomáhat, ale ne způsobem, že pomůžeme
jiným lidem, ale „odkopneme“ ty naše. Souhlasí, že Černá Hora díky halám získá
turisty.
Za nevýhody výstavby
považuje zničení životního prostředí v dané části obce, ani zástupci
médií, kteří byli osobně na hřišti, nechápou, proč by se na tak krásném místě
měly stavět haly. Poukázal na problém zastínění, hluku z hal, čpavku a
ohrožení dětí základní školy.
Jiří Mazura se
domnívá, že u každé školy by mělo být hřiště. Postaví-li se haly, u školy žádné
hřiště nebude. Připomněl, že od doby, kdy byla postavena samoobsluha a zrušeno
hřiště pod školou, úroveň lehké atletiky významně poklesla, odkazuje na medaile
a poháry ve vitríně školy. Ptá se, kde mají děti sportovat, kolem rybníka se
nesmí, ze sportovního areálu je vyhodí. Zničení hřiště nad školou považuje za
naprostý nesmysl.
Vyjádřil obavu, že
do hal bude dojíždět mnoho lidí a na Zvěřinci se zničí už tak špatné silnice.
Domnívá se, že škola se bude muset jednou rozšířit, k čemuž musí být
zachovány podmínky.
První podpisová
akce se odehrála v bezprostřední blízkosti hřiště. Bylo sebráno 82
podpisů, nepodepsal se jeden člověk. Následovala druhá podpisová akce po celé
obci. Škola je věcí celé Černé Hory, ale i okolních obcí, proto petici
podepsali i lidé z jiných částí Černé Hory. Stále ještě chodí lidé, kteří
chtějí petici podepsat, dokonce i z okolních obcí. Do centra obce, kde je
naprostý klid, haly rozhodně nepatří. Organizátoři petice zásadně nejsou proti
postavení hal v Černé Hoře, naopak, bude-li stavba na jiném místě, podpoří
ji. Jiří Mazura navrhuje místa, kde by haly mohly stát, ve sportovním areálu a
u Selkova. Upozornil na řadu příspěvků na diskusním fóru na Internetu,
z nichž většina je proti výstavbě hal nad školou. Nechápe, jak zastupitelé
mohou odsouhlasit výstavbu, ke které ani neviděli studii. Navíc lidem bylo nad
školou přislíbeno dětské hřiště, je nefér, že dětské hřiště bude jinde. Nedokáže
si představit, jak budou děti přecházet přes frekventovanou silnici, ve
sportovním areálu je navíc hluk a děti chtějí být v klidu.
Následovala dlouhá
a bouřlivá moderovaná diskuse k prvnímu tématu. Během diskuse postupně vystoupili:
Zdeněk Burýšek, Petr Horáček, Bohumil Hlavička, Antonín Zachoval, Eduard
Baráček,
Zdeněk Burýšek
zdůraznil, že je třeba vytvářet podmínky pro organizovanou zájmovou činnost, a
proto hlasoval pro výstavbu hal nad školou. Je si vědom toho, že místo nad
školou není pro haly ideální, upozornil, že celý Zvěřinec je jedno velké
parkoviště, způsob podepisování petice označil za neférový, jako svou chybu
označil skutečnost, že z pozice zastupitele nepožadoval svolání občanů
k projednání záměru výstavby hal.
Petr Horáček uvedl,
že haly okolní domy nezastíní. Přiznává přítomnost čpavku, vzhledem ke
konstrukci haly však vylučuje hluk. V curlingové hale může trénovat max.
32 lidí, vozíčkáři se budou dopravovat vozy VW Transporter. Do kuželny se vejde
16 lidí. Autobusy jezdí jen v případě velké akce, která by se konala
jednou za rok. Zopakoval, že 80% připomínek občanů z diskusního fóra bylo
v záměru zohledněno. Poděkoval za zviditelnění SK Kociánka v médiích.
Bohumil Hlavička
uvedl, že dle architekta Fuchse měla být tělocvična přistavěna k budově
školy „zboku“ a za ní měl být bazén. V případě potřeby rozšíření školy by
se souběžně s hlavní budovou postavilo další křídlo, čímž by vznikla stavba ve
tvaru písmene „U“. Bohužel se pod školou postavila prodejna a tělocvična. Za
největší neštěstí považuje výstavbu přístavby na jejím místě. Má-li být vše
uvedeno do pořádku, musela by se zbourat prodejna, tělocvična, přístavba, místo
přístavby by se postavila tělocvična a na ní by navázalo další křídlo. Případný
rozvoj školy vidí v tom, že se přistaví další křídlo nad školou, na
zahradě. Upozornil, že právo rozhodovat o umístění staveb a výstavbě
v obci má zastupitelstvo městyse, které rozhoduje podle svého nejlepšího
svědomí.
Bohumila Hlavičku
děsí, že si někteří občané myslí, že je schopen udělat to, co je uvedeno
v petici. Nesouhlasí, že do sportovního areálu nikdo nechodí, naopak na
školní hřiště nikdo nechodí, což je poznat dle toho, jak hřiště vypadá. Přečetl
část textu petice: „zastupitelé při hlasování k této zamýšlené výstavbě na
stávajícím hřišti byli starostou mylně informováni o jeho využití“. Ptá se
přítomných zastupitelů, zda byli mylně informováni. Reagoval bývalý zastupitel
Eduard Baráček. Starosta údajně na zastupitelstvu řekl, že se hřiště nad školou
vůbec nevyužívá. Bohumil Hlavička uvedl, že to je stoprocentně pravda. Občané
hromadně reagovali, že to není pravda, že je to lež, že starosta lže.
Bohumil Hlavička si
je vědom nevýhod výstavby hal (zrušení školního hřiště, větší provoz, hluk),
ale výhody dle jeho názoru převažují. Okomentoval jiná místa, kde by haly mohly
stát.
Antonín Zachoval
připomněl, že hřiště se budovalo svépomocí, pro školní mládež, na výstavbě se
podíleli lidé z celé Černé Hory, a proto také podepsali petici. Zopakoval,
že občané nejsou proti samotným halám, ale proti jejich umístění nad školou.
Uvedl, že redaktoři z médií se divili, že na takovém krásném místě se mají
stavět haly. Dále uvedl, že u Tišnova občané sepsali petici proti výstavbě
stanice na plyn, a zastupitelstvo jejich vůli respektovalo. Jsou-li
v Černé Hoře jiná místa, kde je možné halu postavit, nechť se postaví
v Černé Hoře. Ať se ale neničí školní hřiště. Nesouhlasí s výrokem
Zdeňka Burýška, že lidé nevěděli, co podepisují. Vypadá to, jako by všichni
občané byli hloupí a jen zastupitelé chytří.
Eduard Baráček
upozornil na dnešní trend, kdy jakákoliv volná místa, kde děti původně hráli
fotbal či jiný sport, z měst úplně mizí, v malých obcích zůstávají,
ale z Černé Hory je vytlačujeme, jakmile máme volný „plácek“, tak ho
zastavíme, nenecháváme plácky pro přirozený pohyb dětí. Zopakoval, že
v Černé Hoře máme unikátní stavbu - budovu základní školy. Dále upozornil,
že obec nemá žádný urbanistický plán, žádnou vizi, filozofii. Jedinou filozofií
je budovat to, na co jsou dotace.
Ivan Musil se
domnívá, že životní prostředí obyvatel v okolí hal bude zhoršené. Chápe,
že zastupitelstvo bylo zvoleno a může rozhodovat. Při rozhodování by si ale
vždy mělo položit otázku, co jejich rozhodnutí přinese občanům Černé Hory, a to
všem. Libí se mu, že se změní mapa curlingu v Evropě, ale mu jako občanovi
to nepřinese nic. Souhlasí s tím, aby se podporovali handicapované děti.
Domnívá se, že z místních obyvatel vzhledem k cenové nedostupnosti
curlingovou halu nevyužije téměř nikdo. Za přínos by považoval, kdyby se
v hale mohlo bruslit. Počet místních, kteří chodí bruslit do sportovního
areálu, je ale menší, než počet těch, kteří nyní používají hřiště nad školou.
Hřiště nad školou má obrovský význam pro děti, které jsou v družině.
Souhlasí, že sportovní areál je krásný, ale není možné, aby do něj chodil
kdokoli kdykoli. Domnívá se, že by bylo dobré, aby hřiště nad školou zůstalo
zachováno, ale aby se o ně občané postarali – zaplotit, udělat novou trávu,
opravit běžeckou dráhu a umožnit lidem přístup za určitých podmínek – pro
jednotlivce, družinu, tělocvik, zájmovou činnost, dětské hřiště. Nechť se pro
haly najde jiné místo. Souhlasí, že architekt Fuchs byl špička, domnívá se ale,
že „to už je pryč“.
Jiří Mazura se
obrátil na Zdeňka Burýška, jak mohl odsouhlasit projekt, který neviděl.
Ohrazuje se proti tomu, že zastupitelstvo mohlo výstavbu hal odsouhlasit na
základě nedostatečných informací, které měli k dispozici. Vrátil se k problému
osvícení a zastínění domů. Připomněl zastínění domu pana Řezníka po vystavění
přístavby školy.
Bohumil Hlavička
poukázal na neplatnost 75% petičních archů, protože v jejich záhlaví není
uvedeno, čeho se týkají. Je mu úplně jedno, kolik lidí petici podepíše,
potěšilo by ho, kdyby přišel alespoň jeden občan a diskutoval na základě
argumentů. Dále navrhl: „Já zajistím to, že ta stavba bude jinde, a vy
zajistíte, že tam bude perfektně funkční hřiště, o které se budete starat, jste
pro?“ (potlesk). Zdůvodnil, že haly nemohou být ve sportovním areálu, protože
se tam připravuje jiný sportovní projekt.
Antonín Zachoval
prohlásil, že 320 petičních podpisů je důvod k zamyšlení nás všech.
Eduard Baráček se
ptá Petra Horáčka, jaké využití sportovních hal předpokládá. Petr Horáček
odpovídá, že vozíčkáři trénují dvakrát až třikrát týdně, dále i „zdraví“
curleři. Eduard Baráček se ptá Zdeňka Burýška, zda se domnívá, že curling a
kuželky jsou vhodnou zájmovou činností pro děti, navíc placenou a nikoli
levnou. Zdeněk Burýšek odpověděl, že přepokládá, že půjde o neplacenou zájmovou
činnost. Co se týče zájmové činnosti, považuje za důležitou každou příležitost.
Připomněl, že rodina totálně selhává, jediná prevence je škola a zájmová
činnost dětí. I obec by se o tyto věci měla starat. Eduard Baráček uvedl, že je
důležité, aby pro černohorské děti byly haly bezplatné. Dále reagoval na názor
Ivana Musila. Záměrem obce je zbourat současnou tělocvičnu a postavit novou.
Eduard Baráček nevidí důvod, proč by nová tělocvična nemohla z druhé
strany navázat na školu, a uvolnil se tak prostor před školou do své původní
slávy. Ivan Musil takovou variantu považuje za možnou, předpokládá, že
zastupitelé zváží obě varianty. Nevidí důvod, proč by nová tělocvična nemohla
zůstat na místě té současné, navíc se využijí stávající šatny a sociální
zařízení. Uznává, že tehdejší výstavba tělocvičny na současném místě byla
chybou.
Petra Zavřelová se
zeptala ředitele školy Vlastimila Šíbla, kde budou děti trénovat atletiku,
pakliže hřiště nad školou nebude, a upozornila na odstrašující příklad
nekoncepčního uvažování, kterým jsou supermarkety ve městě Blansku.
Ředitel základní
školy Vlastimil Šíbl uvedl, že po dohodě s panem starostou by se atletika
mohla trénovat na umělé ploše ve sportovním areálu, v případě, že by se
plocha upravila. Toto řešení považuje za krajní. Věří tomu, že zastupitelé v případě
sportovních hal nad školou rozhodovali s nejlepším vědomím a svědomím. Že
nešlo o šťastné rozhodnutí, je jiná otázka. Zvolené řešení považuje za
nešťastné. Na druhou stranu by výstavba hal měla i pozitiva. Kdyby se haly
postavily kdekoli jinde v Černé Hoře, bude to pro školu přínos. Těší ho
zájem občanů o to, co se ve škole a v jejím okolí děje. Uvedl, že o
investicích ve škole nerozhoduje ředitel, ale zřizovatel – obec. Upozornil, že
někteří občané si z pozemků školy dělají skládku materiálu, dřeva, cihel,
hlíny. Zopakoval, že stavbu sportovních hal na školním hřišti považuje za
nešťastné řešení.
Pavel Krška se
vrátil ke konkurenci mezi obcemi. Co nám všichni záviděli je krajina, dominanta
zámku, rybník, který už nemáme; kvůli této vizuální stránce se spousta lidí do
Černé Hory stěhovala. Dnes se o zděděné kulturní statky nestaráme, měli bychom
se více věnovat Černé Hoře, než výstavbě za každou cenu. Uráží ho, když se
v nových lokalitách vystaví nové silnice, chodníky, a u školy, kde bydlí,
na chodníky nikdo 30 let nesáhl. Poukázal na zcela zničený chodník před školou,
na který peníze nejsou. Měli bychom se starat o jádro Černé Hory, o to, co jsme
zdědili, abychom byli hrdí na to, co máme. Ptá se, co občané Černé Hory
curlingem a kuželnou získají? Odpovídá si, že nic. Jen se zastaví volné
prostory. Haly by měly být mimo centrum zástavby, v místě, kde by nerušily
obyvatele, tak, aby zapadly do okolní přírody. Vrací se k dětskému hřišti,
považuje za nefér, že se občané v anketě vyjádřili, kde hřiště chtějí, a
zastupitelé stejně rozhodnou jinak. Nedovede si představit, kdo z rodičů
by pustil samotné děti na hřiště k rybníku přes frekventovanou silnici. U
školy byla vždy větší kontrola dětí. Poukázal na rychlá auta jezdící kolem
školy a děti pohybující se tamtéž. Navrhuje retardéry. Místostarosta Bažant
reaguje, že by obyvatelé kvůli hluku, jež retardéry vydávají, okamžitě
požadovali jejich odstranění. Pavel Krška se domnívá, že život dítěte je cennější
než hluk z retardérů. Jestliže se něco prosazuje, je třeba posoudit
přínos. Je-li přínos minimální a oběť velká, neměla by se dotyčná akce
realizovat.